Arninge GK bildades den 19 december 1988. Några av de som var initiativtagare och drivande från start var Gunnar Hedén, Sture Giertz, Christer Jörneskog och Tommy Jägenstedt. Målsättningen var att bilda en medlemsstyrd familjeklubb med hög finish och bra tillgänglighet.

Ett flertal arkitekter var inblandade i projekteringen av banan, bl.a. Jeremy Turner och Peter Nordwall. Den som slutligen fick uppdraget att rita banan var Björn Eriksson. Sedan starten har man gjort många löpande förbättringsinsatser bl.a. med hjälp av banarkitekten Christian Lundin.

Sommaren 1995 började man bygga de sex första hålen vilka invigdes hösten 1996. Cirka ett år senare stod ytterligare tre hål klara för spel och sommaren 1998 va banan färdigbyggd. Resultatet talar för sig själv där vi fått en mycket trevlig parkbana med ett vackert och centralt läge vid Ullnasjön. Samtidigt kunde man också börja spela på den nybyggda korthålsbanan. En utbyggnad till 27 hål var planerad från början men ströks senare.

1999 kunde det 700 kvm stora klubbhuset tas i bruk. Huvudsaklig arkitekt var Klas Sjöstrand, Sävsjö Trähus. Efter färdigställandet av parkeringsområdet och utbyggnaden av range och övningsområden under 2001 kunde man konstatera att Täby fått ytterligare en komplett golfanläggning med mycket goda träningsmöjligheter.

Genom att bygga anläggningen i flera steg med en grundläggande tanke på hög kvalitet med ekonomisk planering har anläggningen kunnat färdigställas i stort sett helt med medlemmarnas insatser i form av spelrätter och mycket ideellt arbete.

I slutet av 2007 fick klubben ett oväntat besked från kommunen som planerade en byggnation av ett stort bostadsområde i Arninge och hade då ritat in ett hundratal lägenheter på hål 4-6. Detta ledde till en lång diskussion mellan klubben och kommunen som slutade med att klubben släppte en mindre del av banan mot att kommunen ersatte klubben ekonomiskt så man kunde anpassa banans sträckning till det nya bostadsområdet.

Därmed byggdes tidigare hål fem och sex ihop och nuvarande hål fem skapades. Ett nytt korthål - hål åtta byggdes och hål nio fick en ny sträckning från tee. Resultatet blev mycket bra och samtidigt gjordes en större insats med ombyggnation av ett flertal tees, nytt övningshål mm. Arninge GK tillämpar hektometersystem för längdmarkering av tees. Klubben har också en golfshop med brett sortiment inklusive en modern golfstudio för test av klubbor och sving. Där möter du någon av våra PGA-pron som hjälper dig på alla sätt.

Hjärtligt välkommen till Arninge GK!